In Amsterdam wordt je gemiddeld binnen 3,5 minuten opgehaald.

Althans volgens Uber die de volgende disclaimer toevoegt  Deze aanrijtijden kunnen wegens drukte of andere omstandigheden variëren.

Nu, hoe lang van tevoren moet u uw rit boeken?

Shannon-Uber-700x400

Je zou als volgt kunnen redeneren. De aanrijtijd kan niet korter zijn dan nul minuten en het gemiddelde is 3,5 minuten, dus moet de langste wachttijd 7 minuten zijn. De redenering is logisch, maar is verkeerd. Als het juist was zou Uber kunnen adverteren met een Pick-up binnen zeven minuten. Gegarandeerd. Maar dat doen ze niet en dat kunnen ze niet.

Nogmaals, hoe lang moet je plannen om te wachten?

Als data scientist vraag ik hulp aan Claude Shannon, de streng kijkende man in de figuur. Shannon wordt gezien als de vader van de information age, onze huidige tijdperk. Volgens Shannon, wordt informatie gemeten door Entropie. En onze informatie is het gemiddelde van 3,5 minuten. Doe de Math, door de maximalisatie van Shannon’s Entropie, en het bovenstaande staafdiagram van wachttijden geeft het antwoord.

Uit de lengte van de meest linkse staaf, aangeduid met 0-1, blijkt dat in 25% van de aanvragen je minder dan een minuut hoeft te wachten; Uber is eigenlijk al in uw straat. De tweede staaf (1-2) toont dat je in 19% tussen de een en twee minuten moet wachten; Uber is “om de hoek”.

De derde staaf (2-3 minuten) staat voor de volgende 14%. Door samenvoeging van de eerste drie staven is af te leiden dat in 58% van de oproepen Uber binnen drie minuten komt. Misschien tot uw verbazing u wordt vaak veel eerder opgehaald dan het geadverteerde gemiddelde van 3,5 minuten. Dit lijkt met elkaar in tegenspraak zijn, maar het is juist.

Het venijn zit in de staart, nl. in de staart van de scheve verdeling. De staven gaan verder dan zelfs de 6-7 minuten staaf. De meest rechtse staaf (8+) geeft alle wachttijden van 8 minuten en langer. Deze staaf vertelt u dat je in ongeveer 10% van alle aanvragen veel langer moet wachten dan je zou verwachten.

Dus houdt dit in gedachten wanneer u de volgende keer boekt.